Week 8 | Eerste week op nefrologie

22 april 2018 - Poperinge, België

Deze week mocht ik beginnen op nefrologie. Het is mij goed bevallen en heb al veel onderzoeken en ingrepen mogen bij wonen. Het team is niet super groot, wat het een fijne werksfeer geeft. Ik heb veel op het gebied van medicijnen gedaan, verdunnen en toedienen via infuus pompen enzovoort.

Op maandag ging ik kennis maken met alle collega’s. Ik kwam ook wat oude collega’s tegen van de vorige afdelingen, dat is altijd leuk om even een praatje mee te maken. Op dinsdag mocht ik een gastroscopie bij wonen, hierbij gaan ze met een slang via mond naar de maa. Ook mocht ik een colonscopie bijwonen hier gingen ze via de achterkant met een slang er in om onderzoek te doen of er ook bloedingen in de darmen zijn. De arts ging mij tijdens het onderzoek van alles uitleggen en vond het wel interessant dat ik vanuit Nederland hier helemaal heen ben gekomen.

Woensdag mocht ik een operatie bijwonen van het zetten van een katheter in de nek. Via deze katheter kunnen ze dialyse geven, en het was interessant wat voor technieken ze hiervoor gebruikte.

Op donderdag mocht ik een wond debridement ingreep bijwonen onder algehele anesthesie, dit was op de OK. De ingreep zelf was niet erg interessant, waar de arts mij van te voren al had op de hoogte had gesteld. Ook deze arts vond het wel interessant dat ik naar hier in België ben gekomen. Ook ben ik er achter gekomen dat ze hier aan fiets vergoeding doen, wat van mij in Nederland ook wel mag.

Gisteren heb ik een fietstocht van 30 km gedaan langs grote heuvels en bergen met het mooie weer, was echt genieten. Vandaag heb ik gezwommen en ik ga zo met het mooie weer basketballen. Volgende week heb ik de hele week vroeg en ga ik één van mijn opdrachten afmaken.

Tot volgende week,

- Jurjen