Week 14 & 15 | Orthopedie

10 juni 2018 - Poperinge, België

Hallo!

Welkom terug voor diegene die mijn reis verslagen leest!

Vorige week was mijn laatste week op dialyse. Dit was een leuke week, ik heb veel mogen leren en opsteken over het gebruik van dialyse. De collega’s waren daar super tof en de patiënten waren ook zeer aardig en sociaal, wat ik wel leuk vindt. Als stagiair had ik op dialyse niet altijd wat te doen dus een praatje met de patiënten vond ik wel een goede oplossing en het is leuk om eens de kant van de patiënt te horen.

Deze week was ik begonnen op orthopedie/heelkunde. Het is heel wat anders en de leeftijd van de patiënten ligt ook een stuk lager. Dit vond ik eerst wel erg wennen omdat ik tot nu toe alleen met oudere patiënten heb mogen werken. Van die situaties leer ik veel, elke keer weet ik beter hoe ik er mee om moet gaan.

Afgelopen dinsdag en donderdag heb ik op de namiddag op de OK mogen staan. Er waren patiënten van onze afdeling die daar een ingreep moesten ondergaan. Op dinsdag mocht ik een totale knie prothese bijwonen. Dit was voor het eerst dat ik zoiets zag, maar dat ging er aardig omweg. Op donderdag mocht ik een anatomische schouder prothese en een reversed schouder prothese bijwonen. Dit was erg interessant, ik heb met de OK verpleegkundigen mogen praten die daar waren en ook met de arts assistent. Deze kans krijg ik niet vaak in het ziekenhuis, dus vond ik dit wel fijn.

De algemene sfeer en collegialiteit in de OK vindt ik heel wat anders dan op de afdelingen zelf. Op de OK is de humor echt sarcastisch soms maar ook wel lachen. De OK lijkt mij later wel misschien een toffe werkplek.

Ik sta nog twee weekjes op de afdeling orthopedie en dan nog een weekje op de OK. Na die week mag ik alweer naar huis en is het vakantie. Aanstaande dinsdag komt de begeleider vanuit school langs voor de eind evaluatie, dat zal geen probleem worden veronderstel ik. Afgelopen weekend was ik nog naar Gent en Kortrijk geweest, Gent blijft toch wel een erg mooie stad met veel vegan restaurants wat je hier in België niet vaak tegenkomt. Ik hoop in de komende weekenden nog eens naar Brugge te gaan en dan denk ik wel dat ik ongeveer naar de leukste steden ben geweest in de west kant van Vlaanderen.

Tot over twee weekjes!

- Jurjen

1. Wina:
    10 juni 2018
    Ja, de tijd vliegt voorbij. Ook voor jou zit het er bijna op.