Week 16 t/m 18 | OK

2 juli 2018 - Poperinge, België

Hallo,

Na mijn laatste reis blog heb ik nog twee weekjes op de afdeling orthopedie en heelkunde gestaan. Op deze afdelingen had ik veel te maken met mensen van mijn eigen leeftijd, wat in het begin erg wennen is. Vooral omdat ik gewend ben om alleen met ouderen te werken. Met jongere patiënten werken was wel een belangrijk leermoment op de afdeling orthopedie.

In de weekenden ben ik in Poperinge naar het ‘jeugd’ huis/soos geweest om mensen te leren kennen. Wat altijd zeer interessante gesprekken oplevert. Op die manier leer je toch het beste de cultuur kennen en de mensen.

Afgelopen week mocht ik nog een weekje op de OK staan. Dit was toch wel mijn leukste week van alle 18 weken. Ik heb hier zeer veel mogen leren. Veel met chirurgen en anesthesisten mogen spreken. Als je op de OK werkt ben je toch wat meer op elkaar afgestemd. Dit werkt dan ook vloeiender en daarbij onderhoud je het contact met elkaar en soms ook met de chirurg heel goed. De handelingen die daar te pas komen zijn zeer uitgebreid en om hiermee soms te mogen helpen geeft toch een goed gevoel. Ook mocht ik een paar keer aan tafel staan en heb ik mogen assisteren bij zeer indrukwekkende casussen.

Wat ik heb geleerd is dat de communicatie tussen Vlaamse mensen heel anders ligt dan bij Nederlandse mensen. Op het begin vond ik dit moeilijk om onder de knie te krijgen. Ook heb ik geleerd dat de functie stagiair zijn in België heel anders ligt dan in Nederland. Ik vind dat je in Nederland meer tot het personeel ’wordt gerekend, maar in België willen de collega’s dat je als stagiair veel leert en veel  te zien krijgt van het aspect ziekenhuiszorg.

Een stage in België brengt zeer veel nieuwe ervaringen op. Zo kom je te weten hoe hier de normen en waarden zijn. Wat het mij heeft opgeleverd is dat ik van veel verschillende invalshoeken de ziekenhuiszorg heb kunnen bekijken. Dit geeft mij toch meer een totaal plaatje wat mij meer overzicht geeft.

Nu heb ik vakantie en zit mijn stage er op. Zeer waarschijnlijk mag ik hier volgend jaar weer heen, wat ik wel graag wil. Dus dit is het laatste reis verhaal en misschien tot volgend jaar.

-Jurjen